Τρι, Οκτ 27, 2020

Η Διατροφή στην Αρχαία Ελλάδα

Παρά τα όσα μέχρι τώρα πολλοί πιστεύουν για τα «Συμπόσια» και τις άλλες κοινωνικές εκδηλώσεις των Αρχαίων Ελλήνων που θέλουν στο επίκεντρό τους να βρίσκεται η κατανάλωση μεγάλης ποσότητας τροφίμων και ποτών, φαίνεται ότι οι πρόγονοί μας δεν ήταν «οπαδοί» του «ότι φάμε….» και πολύ περισσότερο του «όσο φάμε…..»

Τις διατροφικές συνήθειες των αρχαίων Ελλήνων χαρακτήριζε η λιτότητα, κάτι που αντικατόπτριζε και τις δύσκολες συνθήκες κάτω από τις οποίες πραγματοποιούταν η  γεωργική δραστηριότητα.
Θεμέλιό της διατροφής στην Αρχαία Ελλάδα ήταν η λεγόμενη «μεσογειακή τριάδα»:] σιτάρι, λάδι και κρασί.
Σύμφωνα με πληροφορίες για τις διατροφικές συνήθειες των αρχαίων Ελλήνων οι οποίες προέρχονται τόσο από τις γραπτές μαρτυρίες όσο και από διάφορες καλλιτεχνικές απεικονίσεις όπως οι κωμωδίες του Αριστοφάνη και το έργο του γραμματικού Αθήναιου από τη μία πλευρά, τα κεραμικά αγγεία και τα αγαλματίδια από ψημένο πηλό από την άλλη, στη βάση της διατροφής των αρχαίων Ελλήνων απαντώνται τα δημητριακά και σε περιπτώσεις ανάγκης, μείγμα κριθαριού με σιτάρι, από το οποίο παρασκευαζόταν ο άρτος. Τα δημητριακά συνοδεύονταν συνήθως από οπωροκηπευτικά (λάχανα, κρεμμύδια, φακές και ρεβίθια).
Η κατανάλωση κρέατος και θαλασσινών σχετιζόταν με την οικονομική κατάσταση της οικογένειας, αλλά και με το αν κατοικούσε στην πόλη, στην ύπαιθρο ή κοντά στη θάλασσα.
Οι Έλληνες κατανάλωναν ιδιαιτέρως τα γαλακτοκομικά και κυρίως το τυρί. Το βούτυρο ήταν γνωστό, αλλά αντί αυτού γινόταν χρήση κυρίως του ελαιόλαδου, καθώς αυτό θεωρούνταν περισσότερο υγιεινό.
Το φαγητό συνόδευε κρασί (κόκκινο, λευκό ή ροζέ) αναμεμειγμένο με νερό (κεκραμμένος οίνος)
Για τους αρχαίους Έλληνες τα γεύματα της ημέρας ήταν τρία στον αριθμό. Το πρώτο από αυτά (ἀκρατισμός) αποτελούσε κριθαρένιο ψωμί βουτηγμένο σε κρασί (ἄκρατος), συνοδευόμενο από σύκα ή ελιές. Το δεύτερο (ἄριστον) λάμβανε χώρα το μεσημέρι ή νωρίς το απόγευμα. Το τρίτο (δεῖπνον), το οποίο ήταν και το σημαντικότερο της ημέρας, σε γενικές γραμμές καταναλωνόταν αφού η νύχτα είχε πλέον πέσει.
Σε αυτά μπορεί να προστεθεί ένα επιπλέον ελαφρύ γεύμα (ἑσπέρισμα) αργά το απόγευμα. Τέλος το ἀριστόδειπνον ήταν ένα κανονικό γεύμα που μπορούσε να σερβιριστεί αργά το απόγευμα στη θέση του δείπνου.

DIATROFH 2
Το Συμπόσιο
Το συμπόσιο ήταν ένα σημαντικότατο μέσο κοινωνικοποίησης στην Αρχαία Ελλάδα. Μπορούσε να διοργανωθεί από έναν ιδιώτη για τους φίλους ή για τα μέλη της οικογένειάς του, όπως ακριβώς συμβαίνει και σήμερα με τις προσκλήσεις σε δείπνο. Μπορούσε επίσης να αφορά τη μάζωξη μελών μιας θρησκευτικής ομάδας ή μιας εταιρείας (ενός είδος κλειστού κλαμπ για αριστοκράτες). Τα πολυτελή συμπόσια προφανώς προορίζονταν για τους πλούσιους, ωστόσο στα περισσότερα σπιτικά θρησκευτικές ή οικογενειακές γιορτές αποτελούσαν αφορμή για δείπνο, έστω και μετριοπαθέστερο.
Το συμπόσιον (λέξη που σημαίνει «συνάθροιση ανθρώπων που πίνουν») αποτελούσε έναν από τους πιο αγαπημένους τρόπους διασκέδασης των Ελλήνων  Περιελάμβανε δύο στάδια.Το πρώτο ήταν αφιερωμένο στο φαγητό, που σε γενικές γραμμές ήταν λιτό, ενώ το δεύτερο στην κατανάλωση ποτού  Στην πραγματικότητα, οι αρχαίοι έπιναν κρασί και μαζί με το γεύμα, ενώ τα διάφορα ποτά συνοδεύονταν από μεζέδες (τραγήματα): κάστανα, κουκιά, ψημένοι κόκκοι σίτου ή ακόμη γλυκίσματα από μέλι, που είχαν ως στόχο την απορρόφηση του οινοπνεύματος ώστε να επιμηκυνθεί ο χρόνος της συνάθροισης.[11]
Το δεύτερο μέρος ξεκινούσε με σπονδή, τις περισσότερες φορές προς τιμήν του Διονύσου.  Κατόπιν οι παριστάμενοι συζητούσαν ή έπαιζαν διάφορα επιτραπέζια παιχνίδια, όπως ο κότταβος. Συνεπώς τα άτομα έμεναν ξαπλωμένα σε ανάκλιντρα, ενώ χαμηλά τραπέζια φιλοξενούσαν τα φαγώσιμα και τα παιχνίδια. Χορεύτριες, ακροβάτες και μουσικοί συμπλήρωναν την ψυχαγωγία των παρευρισκομένων. Ένας «βασιλιάς του συμποσίου» ο οποίος εκλεγόταν στην τύχη αναλάμβανε να υποδεικνύει στους δούλους την αναλογία κρασιού και νερού κατά την προετοιμασία των ποτών.
Η ποικιλία των τροφίμων και των ποτών στην αρχαιότητα ήταν πλούσια και περιελάμβανε:

Δημητριακά και ψωμί με κύρια προϊόντα το σκληρό σιτάρι (πύρος), η όλυρα (ζειά) και το κριθάρι (κριθαί).

Φρούτα και λαχανικά που αποτελούσαν το κύριο συνοδευτικό των δημητριακών γνωστό με τη γενική ονομασία ὄψον.  Αρχικά η ονομασία αναφερόταν σε ό,τι μαγειρευόταν στη φωτιά, και, κατ' επέκταση, σε οτιδήποτε συνόδευε το ψωμί.

Κρέας. Η κατανάλωση των κρεατικών σχετίζεται με την οικονομική επιφάνεια του σπιτικού αλλά και τη γεωγραφική του θέση: οι αγροτικές οικογένειες μέσω του κυνηγιού και της τοποθέτησης μικροπαγίδων είχαν πρόσβαση σε πτηνά και λαγούς, ενώ μπορούσαν να μεγαλώνουν πουλερικά και χήνες στις αυλές τους. Οι ελαφρώς πλουσιότεροι μπορούσαν να διατηρούν κοπάδια με πρόβατα, κατσίκες και γουρούνια κ.α

Ψάρι. Οι Έλληνες απολάμβαναν εξ ίσου με το ψάρι και τα υπόλοιπα θαλασσινα τα οποία μαγειρεύονταν ψητά ή τηγανητά και σερβίρονταν ως ορεκτικά.

Αυγά και γαλακτοκομικά ανέτρεφαν  πάπιες, χήνες, ορτύκια και κότες για να εξασφαλίζουν αυγά ενώ το γάλα ήταν αρκετά διαδεδομένο, ωστόσο σπάνια χρησιμοποιούταν στη μαγειρική.

Άλλα εδέσματα των αρχαίων Ελλήνων ήταν γλυκά όπως η «σησαμίς» (είτε με τη μορφή που έχει το σημερινό παστέλι, είτε σε σφαιροειδή μορφή  οι «πλακούντες», η «άμμιλος» (τούρτα), η «μελιττούτα» (είδος γαλατόπιττας) καθώς και τα «αρτοκρέατα» (κρεατόπιττες), οι «τηγανίτες» ή τα «τήγανα» (τηγανίτες ή λουκουμάδες).

DIATROFH 1

Σοφία Παπαδέα

 

Η Διατροφή στην Αρχαία Ελλάδα

Πόσο μπορεί να κρατήσει μια σχέση από απόσταση ? Έρωτας ή ψευδαίσθηση ?

Picture2*Έλσα Μπάρδα - Κλινικός Ψυχολόγος - Αναλύτρια Συμπεριφοράς

Ποια τα αίτια που την καταδικάζουν; Με ποιο τρόπο μπορεί να επιβιώσει η σχέση από απόσταση;

Η σχέση από απόσταση είναι ένα πολύ συχνό φαινόμενο στην εποχή μας. Έρωτες του καλοκαιριού, που ξεκινάνε ένα ρομαντικό βράδυ σε παραλία ελληνικού νησιού και εξελίσσονται σε σχέση… Γνωριμίες μέσω social media που καταλήγουν σε ρομάντζο. Φοιτητικοί έρωτες που διατηρούνται, όταν οι δρόμοι χωρίζουν. Συμβατικά ζευγάρια σε σχέση ή σε γάμο, δεδομένων συνθηκών όπως η εύρεση εργασίας ή η φύση της εργασίας, όταν περιλαμβάνει πολλά ταξίδια σε μια άλλη πόλη ή χώρα, που τους αναγκάζουν να μένουν χωριστά για μεγάλο χρονικό διάστημα.

 

Picture3Σε μια άλλη εποχή η σχέση από απόσταση μπορεί να φάνταζε ως μια σχέση καταδικασμένη και μη ρεαλιστική. Στη σημερινή εποχή όμως έχουμε στη διάθεσή μας μεταφορικά μέσα ανώτερης τεχνολογίας, π.χ. το αεροπλάνο και σύγχρονα μέσα τηλεπικοινωνίας -κινητή τηλεφωνία με εικόνα και ήχο, pc, tablet… Το Ίντερνετ έκανε την απόσταση να μοιάζει αμελητέα.

 

Picture4Για την κοινή γνώμη, η σχέση από απόσταση έχει προκαθορισμένη πορεία, εν ολίγοις έχει ημερομηνία λήξης. Ένα είναι σίγουρο: το ζευγάρι έρχεται αντιμέτωπο με πολλές προκλήσεις. Υπάρχουν όμως ζευγάρια που έκαναν τη διαφορά, διότι άντεξαν στην απόσταση και επισφράγισαν τη σχέση τους με γάμο. Μια πρόσφατη έρευνα έδειξε ότι η σχέση από απόσταση είναι πολύ πιο δυνατή συγκριτικά με τη συμβατική συμβίωση και το ζευγάρι είναι αποφασισμένο να διατηρήσει την επαφή. Η έλλειψη της καθημερινής τριβής βοηθά στην ποιότητα της επικοινωνίας, ώστε οι συζητήσεις εμβαθύνουν, με αποτέλεσμα το ζευγάρι να δένεται συναισθηματικά.

Πρόκληση/Απόσταση
Για τα ζευγάρια που ξεκινάνε εξ αρχής τη σχέση από απόσταση, ο μεγαλύτερος κίνδυνος, που ενδεχομένως να υπονομεύσει την εξέλιξη της σχέσης, είναι ο φόβος και η αρνητική προδιάθεση. Στην αρχή κυριαρχεί ο ενθουσιασμός και η αρνητική αντίληψη δεν εκδηλώνεται. Στα πρώτα «συννεφάκια» της σχέσης η αρνητική στάση εκφράζεται με έλλειψη προσπάθειας στο να διατηρηθεί η επαφή.

 

Picture5Ένας άλλος παράγοντας που ίσως καταδικάσει τη σχέση είναι η λογική «βλέποντας πράττω». Τέτοιο σκεπτικό καλλιεργεί κλίμα ανασφάλειας, καταδικάζοντας οποιαδήποτε ερωτική σχέση. Το αποτέλεσμα είναι αυτός/αυτή που σκέφτεται έτσι, να είναι διαρκώς σε μια κατάσταση άμυνας, ψάχνοντας να βρει ψεγάδι στο/στη σύντροφό του, ώστε να προστατευτεί από μια πιθανή απογοήτευση. Συνήθως μια τέτοια εγωιστική στάση του τύπου «δώσε για να πάρεις» βάζει ένα τείχος ανάμεσα στο ζευγάρι και σε οποιαδήποτε μορφή ανιδιοτελούς συναισθηματικής επένδυσης.

Και η πίτα ολόκληρη και ο σκύλος χορτάτος

 

Picture6Ένας ακόμα καταλυτικός αρνητικός παράγοντας είναι ότι η φυσική συνεύρεση με το/τη σύντροφο προϋποθέτει οικονομικό κόστος μετακίνησης και δεν είναι πάντα τόσο εφικτή. Σε περίπτωση που το ζευγάρι έχει οικονομική αυτοτέλεια, τότε έρχεται αντιμέτωπο με τη χρονική διαθεσιμότητα -δηλαδή να μπορεί κάποιος να λείψει από τη δουλειά του. Εδώ τίθεται το θέμα ποιος θα αφήσει το βόλεμά του και θα αναλάβει τον πιο συχνό ρόλο του ταξιδιώτη. Οπότε δεν τίθεται θέμα απόστασης, αλλά ισορροπίας στη σχέση του «παίρνω και δίνω».

Θύματα συγκυριών

 

Picture7Τα καλά νέα είναι ότι τα ζευγάρια που λόγω συνθηκών αναγκάζονται να μένουν  σε διαφορετικές πόλεις/χώρες σίγουρα δεν κινδυνεύουν να βαρεθούν ο ένας τον άλλον. Η απόσταση σε αυτή την περίπτωση μπορεί να λειτουργήσει και αναζωογονητικά, διότι θα αναθερμάνει τη σχέση, καθώς η λαχτάρα της προσμονής να αντικρίσει κάποιος «face 2 face» το άλλο του μισό δημιουργεί μαγεία. Από την άλλη, για ένα παντρεμένο ζευγάρι που είναι χρόνια μαζί, η απόσταση θα δοκιμάσει τις αντοχές τους από κοινού και, αν όντως υπάρχει αγάπη, θα αποτελέσει την αφορμή για να ανακαλύψει ξανά από την αρχή ο ένας τον άλλο. Τα κακά νέα είναι ότι η έλλειψη μοιράσματος στα απλά και καθημερινά πράγματα, όπως το να επιστρέψει κάποιος σπίτι μετά από μια πιεστική ημέρα στη δουλειά και ο/η σύντροφος να είναι εκεί, για να τον/την χαλαρώσει, φαντάζουν τόσο δύσκολα. Η καθημερινή φυσική απουσία του/της συντρόφου στο πέρασμα του χρόνου κουράζει και εξαντλεί τα συναισθηματικά αποθέματα

Το τρίτο πρόσωπο

Όταν η αναμονή για μια συνάντηση είναι μεγάλη και ο χρόνος που περνάει μαζί το ζευγάρι είναι μικρός, τόσο μικρότερη είναι η πιθανότητα να μοιραστούν τα παράπονα που έχουν ο ένας από τον άλλον. Μια αγκαλιά και ένα φιλί αρκούν, για να ξεχάσουν και οι δυο πλευρές οτιδήποτε τους θυμώνει. Όταν απομακρύνονται λόγω απόστασης τα προβλήματα βγαίνουν πάλι στην επιφάνεια. Η οικειότητα και η εμπιστοσύνη ξεθωριάζουν και στη θέση τους φωλιάζει η ανασφάλεια. Στην πορεία τα τηλεφωνήματα σταδιακά αραιώνουν..

Όλη αυτή η ατμόσφαιρα αποξενώνει το ζευγάρι και προετοιμάζει το έδαφος για να εισβάλει το τρίτο πρόσωπο. Αξίζει να σημειωθεί ότι τις περισσότερες φορές το τρίτο άτομο έχει γνώση της συγκεκριμένης σχέσης, αλλά δεν διστάζει να διεκδικήσει. Πολλές είναι οι περιπτώσεις που το τρίτο πρόσωπο προσπαθεί να εκθέσει το φλερτ του με άκρως μεθοδευμένο τρόπο, έτσι ώστε να κλονιστεί η εμπιστοσύνη ανάμεσα στο ζευγάρι. Ακολουθεί η ζήλια, τα νεύρα, ο θυμός. Παρορμητικές και αντιδραστικές συμπεριφορές θυμίζουν παιχνίδι πινγκ-πονγκ, που στοχεύει στο ποιος θα πληγώσει τον άλλον πιο πολύ. Γι' αυτό το λόγο πολλά ζευγάρια από απόσταση χωρίζουν για ασήμαντες αφορμές, χωρίς να προσπαθούν να αντικρίσουν τα πραγματικά αίτια  που τους έφτασαν σε αδιέξοδο. Μερίδιο ευθυνών έχουν και οι δυο.

Υπάρχουν αυτές οι περιπτώσεις ζευγαριών που, ενώ έχουν εξαιρετική σχέση από μακριά, με το που αποφασίσουν να μείνουν μαζί στην ίδια πόλη -ακόμα και στο ίδιο σπίτι- χωρίζουν από τον πρώτο μήνα.

Και μαζί και χώρια

 Picture8

 
Αν και γλυκόπικρη η αίσθηση της σχέσης από απόσταση, κάποιοι άνθρωποι κατ' εξακολούθηση επιλέγουν τέτοιου τύπου σχέσεις και αυτό θα πρέπει να προβληματίσει τους ίδιους. Μια σχέση από απόσταση υφίσταται, διότι το συναίσθημα του πραγματικού έρωτα ξεπερνά τη λογική της απόστασης. Όταν κάποιος ασυνείδητα επιλέγει συνεχώς ανθρώπους που μένουν σε μια άλλη πόλη/χώρα, είναι πιθανό να έχει φόβο δέσμευσης, γι' αυτό και προτιμάει τη σχέση από απόσταση, καθώς δεν βιώνει τη σχέση ως απειλή της ανεξαρτησίας του/της. Τα θετικά στοιχεία της σχέσης από απόσταση είναι ότι δεν περιορίζει κάποιον από το να έχει απόλυτη ελευθερία να βγαίνει με τους/τις φίλους/φίλες του/της, ακόμα και με το αντίθετο φύλο, χωρίς να ελέγχεται -δηλαδή όλα τα καλά ενός single, ενώ παράλληλα εξασφαλίζει τη συναισθηματική κάλυψη, έστω και αν αυτή είναι τηλεφωνική επικοινωνία ή συζήτηση μέσω Skype...

Οδηγός επιβίωσης για ερωτευμένους σε σχέση από απόσταση

 Picture9

 
•   Ξεκαθαρίστε μέσα σας αν είναι έρωτας ή ενθουσιασμός.
•    Θετική στάση. Η εμπιστοσύνη είναι το ήμισυ του παντός - Η αμφισβήτηση οδηγεί σε παρανοϊκή ζήλια.
•    Πείτε όχι σε εφήμερους πειρασμούς - Η απόσταση δεν χρυσώνει το χάπι για τον απατημένο.
•    Παραδεχτείτε τα λάθη σας: ο εγωισμός δεν έχει θέση σε μια σχέση που ήδη παλεύει να κρατηθεί από κάπου.
•    Σωστή επικοινωνία: Η πιο δυνατή αλληλεπίδραση ανάμεσα στους ανθρώπους γίνεται μέσω της βλεμματικής επαφής, γι' αυτό η καθημερινή επαφή μέσω web κάμερας μπορεί να βελτιώσει σημαντικά τη σχέση σας και να σας φέρει πιο κοντά. Βγείτε στο μπαλκόνι με το tablet σας και απολαύστε την πανσέληνο μαζί με το/τη σύντροφό σας. Το καθημερινό μοίρασμα στιγμών χτίζει  κλίμα ασφάλειας. Καθιερώστε μια ρουτίνα στην επικοινωνία σας, όπως ένα καληνύχτα πριν κοιμηθείτε.
•    Σχεδιάστε την επομένη συνάντησή σας. Κάντε όνειρα για το κοινό σας μέλλον ως ζευγάρι, αντιμετωπίστε την απόσταση ως μια μεταβατική συνθήκη, συζητώντας να βρείτε λύσεις, που θα σας φέρουν κοντά για πάντα.

 

 

Picture10

Κάποιοι έρωτες είναι τόσο δυνατοί που ο χρόνος μετρά αντίστροφα, το ζευγάρι ζει για εκείνη τη μαγική στιγμή που θα βρεθούν ξανά μαζί….
Όταν νιώθετε τα συναισθήματά σας να ξεπερνάνε τη λογική της απόστασης, τότε αξίζει η προσπάθεια…

Picture111- Twitter: https://twitter.com/elsa_barda
- email. Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

*Η Ελσα Μπάρδα έχει βασικό πτυχίο ψυχολογίας (BSc Honours), μετεκπαίδευση πρώτο μάστερ στην Κλινική Ψυχολογία (MSc Clin. Psy.) και δεύτερο μάστερ στην Εφαρμοσμένη Ανάλυση Συμπεριφοράς MSc (MSc ABA ). Η εκπαίδευση και μετεκπαίδευσή της έγινε στη Μ. Βρετανία. Έχει αναγνώριση πτυχίων από το ΔΟΑΤΑΠ και αδεία ασκήσεως επαγγέλματος ψυχολόγου. 

 Picture13

Πόσο μπορεί να  κρατήσει μια σχέση από απόσταση ? Έρωτας  ή ψευδαίσθηση ?
Image

Φαγητό

Τεχνολογία