Ανοίγουν τα θέατρα της Αθήνας

Ανοίγουν τα θέατρα της Αθήνας
Efi Gastali

Έφη Γκάσταλη

Αρθρογράφος & συγγραφέας

Υποοχρεωτικές οι μάσκες όπως και τα ηλεκτρονικά εισιτήρια, και με την πληρότητά τους στο 30%, τα θέατρα της Αθήνας σηκώνουν αυτή την εβδομάδα αυλαία.

Τα μέτρα για το άνοιγμα των θεάτρων επιτέλους ανακοινώθηκαν, μετά από οκτώ μήνες, πολλές αντιδράσεις και άλλες τόσες πρόβες με μάσκες. Τα κλειστά θέατρα σε όλη την Ελλάδα θα ανοίξουν με τα επιδημιολογικά δεδομένα να καθορίζουν την πληρότητα και τα πρωτόκολλα λειτουργίας ανάλογα με το επίπεδο κινδύνου. Για την Αττική, αυτό σημαίνει πληρότητα στο 30% της χωρητικότητας του κάθε θεάτρου, υποχρεωτική χρήση μάσκας καθ’ όλη τη διάρκεια της παράστασης, και υποχρεωτική αγορά ηλεκτρονικού εισιτηρίου.
Στο μεταξύ, το υπουργείο Πολιτισμού σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών και το υπουργείο Εργασίας εκπονούν σχέδιο στήριξης των θεάτρων με την επιδότηση κενών θέσεων.
 
Τι θα δούμε λοιπόν στο θεατρικό κόσμο της Αθήνας;
 
Αρκετές είναι οι σκηνές που θα κάνουν πρεμιέρα με παραστάσεις που ήταν προγραμματισμένες για την περασμένη άνοιξη, και έμειναν μετέωρες, «χτυπημένες» από την πανδημία.
Το θέατρο Πορεία που έκανε ήδη την πρώτη διαδικτυακή του πρεμιέρα σε πραγματικό χρόνο (Real Τime Live streaming) στις 11/10 με τον «Γιούγκερμαν» του Μ. Καραγάτση, σε σκηνοθεσία του Δημήτρη Τάρλοου, ξεκινάει τις δια ζώσης παραστάσεις του την Τρίτη 13/10 με την βασισμένη στο σαιξπηρικό αριστούργημα, παράσταση του Αργύρη Πανταζάρα «This is not Romeo & Juliet», και πρωταγωνιστές τον ίδιο και την Έλλη Τρίγγου. Από την Τετάρτη 14/10 επιστρέφει στο θέατρο να υποδεχτεί το κοινό του και ο «Γιούγκερμαν» για πέντε παραστάσεις (sold out) και ένα live streaming.
 Το Εθνικό Θέατρο που θα ξεκινήσει τις παραστάσεις του από τη Σκηνή Παξινού στις 16 Οκτωβρίου με τη μαύρη κωμωδία «Παίζοντας το θύμα» των πολυβραβευμένων Ρώσων συγγραφέων Όλεγκ και Βλαντιμίρ Πρεσνιακόφ, σε σκηνοθεσία του Γιώργου Κουτλή που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, η οποία ήταν να κάνει πρεμιέρα τον περασμένο Μάρτιο.
Ακολουθούν στην Κεντρική Σκηνή του Εθνικού «Η κυρία του Μαξίμ» του Ζωρζ Φεντώ σε σκηνοθεσία Θωμά Μοσχόπουλου (23/10), στη Σκηνή Κοτοπούλη το «Φεγγάρι από χαρτί» των Μιχάλη Ρέππα και Θανάση Παπαθανασίου (22/10) και στη Σκηνή «Νίκος Κούρκουλος» το «Σ' εσάς που με ακούτε» της Λούλας Αναγνωστάκη σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Αβρανά (23/10).
Στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση ετοιμάζεται να κάνει πρεμιέρα μέσα στον Οκτώβριο η παράσταση του Ανέστη Αζά στην πρώτη του συνεργασία με τη Λένα Κιτσοπούλου, «Ερωτικές Καρτ Ποστάλ από την Ελλάδα», που ήταν προγραμματισμένη για τον περασμένο Μάρτιο. Πρόκειται για ένα «αντι- αφιέρωμα» στο ελληνικό καλοκαίρι, την προσδοκία του έρωτα και την αγορά των αναμνήσεων, εμπλουτισμένο με «εικόνες πανδημίας».
Μία από τις πολυαναμενόμενες πρεμιέρες είναι το «Τρίτο Στεφάνι», το μυθιστόρημα-σταθμός του Κώστα Ταχτσή, που θα ζωντανέψει από 16/10 στο θέατρο Παλλάς, σε σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη, με τις Μαρία Καβογιάννη και Μαρία Κίτσου στους εμβληματικούς ρόλους της Εκάβης και της Νίνας. Μια παράσταση που είχε αγαπηθεί ιδιαίτερα από τους θεατές.
Πρεμιέρα στο Μικρό Παλλάς θα κάνει και η Χάρις Αλεξίου με αφορμή το θεατρικό αφήγημα Μεταμφίεση. Υποδυόμενη μια γυναίκα χωρίς όνομα, η οποία μέσα στην ησυχία του μικρού της κόσμου μονολογεί. Κάνει τον απολογισμό της ακροβατώντας με επιδεξιότητα μεταξύ φαντασίας και πραγματικότητας, ειλικρίνειας και παραπλάνησης. Σε σκηνοθεσία του Σταύρου Ράγια
Στο Θέατρο Ιλίσια - Βολανάκης (από 14/10), ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Γιάννη Μόσχου το πιο πρόσφατο θεατρικό έργο του Κρίστοφερ Χάμπτον, «Μια Γερμανίδα Γραμματέας», εμπνευσμένο από τη ζωή, και τις εξομολογήσεις, της Μπρουνχίλντε Πόμσελ , μιας από τις γραμματείς του Γκέμπελς.
Στο Νέο Ακάδημο, σε σκηνοθεσία Ρέινας Εσκενάζυ, το βραβευμένο με Tony αριστούργημα «Ξυπόλυτοι στο Πάρκο» του κυρίαρχου της κωμωδίας Νηλ Σάιμον, με τους Άρη Λεμπεσόπουλο, Βασιλική Τρουφάκου και Αργύρη Αγγέλου ανεβαίνει από τις 15/10. Επίσης από τις 17/10 θα φιλοξενηθεί εκεί και το θρυλικό έργο μυστηρίου της Αγκάθα Κρίστι «Ποντικοπαγίδα», σε σκηνοθεσία και δραματουργική επεξεργασία της Κίρκης Καραλή.
Το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών θα υποδεχτεί από τις 22/10 την Όλια Λαζαρίδου και την παράσταση «Έξι φορές» σε σκηνοθεσία Γιώργου Νανούρη. Η παράσταση είναι μια αναφορά στη μαγεία και στην τέχνη του θεάτρου. Έχει αρχική πηγή έμπνευσης τα θρυλικά «Έξι μονόπρακτα» που είχε ανεβάσει η Έλλη Λαμπέτη το 1978 (στα οποία η πρωτοεμφανιζόμενη τότε Ό. Λαζαρίδου έπαιζε έναν βουβό ρόλο).
Από τις 23/10 στο θέατρο Ριάλτο ο Αντώνης Καφετζόπουλος με τον γιο του Γιώργο Καφετζόπουλο και τον Στάθη Σταμουλακάτο σε μία απρόσμενη κωμωδία καθημερινής βίας με τίτλο «ΤΑΟ». Σε σκηνοθεσία της Δανάης Σπηλιώτη.
Πρεμιέρα και για την κεντρική σκηνή του Γυάλινου Μουσικού Θεάτρο στις 30/10 με το έργο η «Συνοικία το όνειρο» σε θεατρική διασκευή και σκηνοθεσία του Σωτήρη Χατζάκη. Το κείμενο της παράστασης βασίζεται στο σενάριο που υπέγραψαν για την ομώνυμη ταινία του 1961, σε σκηνοθεσία Αλέκου Αλεξανδράκη, ο Τάσος Λειβαδίτης και ο Κώστας Κοτζιάς.
Ενώ παραστάσεις που επαναλαμβάνονται λόγω μεγάλης επιτυχίας, καθώς και άλλες που ξεκίνησαν την περασμένη σεζόν και δεν πρόλαβαν να ολοκληρώσουν τον κύκλο τους λόγω του λοκντάουν συμπεριλαμβάνονται στις πρεμιέρες του Οκτωβρίου. Ανάμεσα σε αυτές συναντάμε, Το «Master Class» σε σκηνοθεσία του Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου που επιστρέφει στο Θέατρο Δημήτρης Χορν με την Μαρία Ναυπλιώτου να ερμηνεύει τον ρόλο της Μαρίας Κάλλας (από 14/10), τη «Νόρα»- τη μεγάλη επιτυχία του Θεάτρου Άττις, που επαναλαμβάνεται για τρίτη χρονιά σε σκηνοθεσία Θεόδωρου Τερζόπουλου με τη Σοφία Χιλλ (από 16/10), τον «Ρινόκερο» του Ευγένιου Ιονέσκο που σκηνοθετεί ο Γιάννης Κακλέας, με πρωταγωνιστή τον 'Αρη Σερβετάλη στο θέατρο Κιβωτός (από 16/10) και την «Μαρίκα», μια παράσταση εμπνευσμένη από τη μυθιστορηματική ζωή και το έργο της Μαρίκας Κοτοπούλη σε σκηνοθεσία Πέτρου Ζούλια με την Νένα Μεντή στο Θέατρο Χώρα (από 16/10).